onsdag 15 april 2009

Genomförande i förskola av Hanna P och Karolin L.

Vad skall vi göra?

Vi börjar med att läsa vår egen komponerade Puh-saga där ämnesteori anpassad till barnens förståelse redovisas. Inne visar vi också vår sandkvarn som barnen skall använda sig av. Därefter får barnen gå utomhus och tillsammans finna en lösning på hur man med hjälp av vatten, diverse rör och rännor skall kunna hissa up en legogubbe som är kopplad till sandkvarnen. Kruxet är att vattnet finns i dunkar och flaskor någon meter ifrån sandkvarnen och dessa får barnen inte flytta på. Vår intention är alltså att barnen skall bygga en vattenbana där alla skall vara delaktiga och hålla i rören samtidigt som vattnet skall hällas. Problemet är givet men genomförande och svar är öppet dock har barnen visst material de skall använda sig av vid genomförandet. Vi har sådeles frihetsgrad 1,5 i detta experiment. Målet är att barnen muntligt skall kunna redogöra för att det krävs lutning, nivåskillnad för att vattnet skall röra sig.

Ett urval av de rör vi använde och sandkvarnen

Progressionen kan se ut på följande sätt: prova att hissa upp en tyngre gubbe och ställa frågor kring varför det inte går? Vad skulle behövas för att kunna hissa upp den tyngre gubben? Här kan vi upptäcka om barnen med hjälp av sina nyvunna kunskaper kan göra progression och dra nya slutsatser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar