fredag 17 april 2009

Expriment i skolan med Karolin och Hanna

Även i skolan startade vi med att läsa vår egenskrivna saga om Nalle Puh och hans vänner, men i skolversionen av sagan förklaras även begreppen läges- och rörelseenergi. Sedan delades klassen in i tre grupper om sex elever som en grupp i taget fick gå ut och göra exprimentet. Vi började med den grupp som fick vara med och svara på frågorna som blev underlag för Cartoonen. Läraren frågade om vi kunde tänka oss att göra exprimentet med hela klassen för hon trodde att alla skulle vilja göra det och tycka det var roligt. Nemas problemas sa vi!

När eleverna kom ut möttes de av samma rörhög som vi använde på förskolan, sandkvarnen och några flaskor med vatten. De fick förklarat för sig att de på valfritt sätt med hjälp av rören ska få vatten till sandkvarnen som i sin tur ska få den lilla legogubben att "åka upp".
Samtliga grupper löste uppgiften på ett mycket bra sätt och lyckades få legogubben att "åka upp". Den första och tredje gruppen löste första uppgiften relativt fort och problemfritt, de fick därför prova att få ett playmo-lejon att "åka upp". Lejonet var dock för tungt för kvarnens lilla hjul och hur eleverna än gjorde så "åkte" det inte upp. Varför gjorde det inte det då? Eleverna fick fundera över detta och efter en stunds resonerande kom de fram till att kvarnens hjul var för litet och att hålet där vattnet rann ner inte var stort nog att släppa igenom tillräckligt mycket vatten.

När de hade utfört exprimentet frågade vi om de kunde förklara var rörelseenergin respektive lägesenergin fanns på den bana de byggt samt vad som krävdes för att få vattnet att rinna till sandkvarnen. Alla var rörande överns om att det krävdes en lutning och tillsammans i gruppen kunde de redogöra för var läges- och rörelseenergi "fanns" på banan. Tyvärr glömde vi kamera för att dokumentera exprimentet, bilder togs istället med mobilkameran. MEN sladden för att koppla ihop mobil och dator är borta, så bilder kommer så fort sladden är återfunnen! På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar