söndag 10 maj 2009

Diskussionsseminaríum kring arbetsplaner 090505

De flesta av våra skolor har diffusa mål som vi anser är svåra att utvärdera. Många av skolorna håller för tillfället på med en uppdatering av sina arbetsplaner och på flera ställen är det tur. Vi uppmärksammade även att det finns personal på skolorna som inte har någon inblick i arbetsplanerna och vet var de finns. På en av våra skolor är det en lärare som genom lärarlyftet gör en fördjupning i teknik och ska sedan ha ansvaret för det ämnet på sin skola. Som Andersson (2008) skriver så är det viktigt med en progression i arbetsplanerna och på de två arbetsplaner som vi i vår grupp ansåg bra och tydliga kunde vi tydligt se progressionen. Vi märker av att tyngdpunkten med arbetet/undervisningen i skolan ligger på svenska och matematik och alltför ofta blir naturkunskapen lidande i tid och planering. Naturkunskapen syns alltmer som tema vid ett tillfälle i veckan. I samtliga våra arbetsplaner syns det att det finns ett stöd i styrdokumenten men som sagt med mer eller mindre nedbrutna mål. Förslag på olika strategier och utvärdering finns endast i någon arbetsplan.

I förskolorna är arbetsplanerna ”osynliga”. Några förskolor menar att de finns i huvudet och att det går lite på rutin. Där emot finns verksamhetsplanerna där några förskolor nämner arbetet med naturvetenskapliga frågor. Verksamhetsplanerna innehåller Lpfö:s mål att sträva mot när det gäller naturkunskap och teknik. Alla förskolorna gör regelbundna besök i naturen, de genomför experiment och någon förskola har även kompost där barnen får vara delaktiga i processen. De populära ”Balthazarlådorna” är ett väl använt material i förskolorna och de är väldigt populära hos så väl barn som vuxna. På någon förskola använder de sig av friluftsfrämjandets Skogsknopp, Skogsknyttarna och Mulle, där all personal har gått deras utbildning och på så vis blir naturkunskapen ett roligt inslag i verksamheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar