torsdag 28 maj 2009

Teknik i förskola och skola

Har på förskolan funnit otroligt mycket teknik men förskollärarna var nästan lite bekymrade när jag kom och de menade på att de inte alls hade så mycket teknik att visa men som sagt jag fann massvis. Konstruktionsmaterial som Mecano och Lego, klossar och kaplastavar. Overheadapparat, verktyg, hiss och toalett är ytterligare teknik som barnen använder och som underlättar vardagen. Jag upptäckte snabbt att lärarna förknippade teknik med elektriska prylar som dator, kopiator och mobiltelefon. Att gungbrädan, cykeln, spaden, krattan ute på gården eller att besticken vid lunchen var teknik var främmande för dem. Något som jag verkligen skall ta fasta på när jag börjar arbeta är att försöka laga trasiga föremål tillsammans med barnen istället för att ringa till vaktmästaren. Ginner (2009-03-26) menar att man måste kunna navigera sig i sin tekniska vardag och utveckla förmågan att laga istället för att köpa nytt. Ett bord som är lite vingligt kan snabbt och enkelt åtgärdas genom att man drar åt muttrarna. Detta ger ett magnifikt tillfälle för barnen att prova olika verktyg och som leder till teknisk kompetens. Miljöaspekten är dessutom en stor del i detta som kan diskuteras med barnen, att återanvända kontra slänga.


På skolan jag varit fanns ingen ordentlig arbetsplan för teknik, den var under revidering. Den teknik som läraren uttryckte att eleverna hade i skolan var att i år fem plocka isär en elektronisk pryl och undersöka den för att sedan skruva ihop den igen och få den att fungera. I klassen används ofta datorn som hjälpmedel och läraren använder ofta projektor, men att lamporna, strömbrytarna, pennorna, gångjärnen i dörren och till bänklocket är teknik är knappast föremål för samtal i vardagen. Har igen talat om för eleverna eller läraren att detta är teknik är det heller inte så lätt att veta det! Tekniken har liksom serverats dem från att eleverna var små och de har inte känt till ett samhälle utan den teknik som finns idag. Kanske är tekniken så vardaglig att den i elevernas ögon inte ses som en förmån utan är istället en självklarhet?


Ginner och Mattson (2007) menar att; blir eleverna tidigt bekanta med tekniken, genom att de får lära sig hur den fungerar, kan man motverka en klyfta mellan allmänhet och experter. De skriver också hur viktigt det är att handleda barn och elever så att de utvecklar teknisk handlingsberedskap, då de som äldre förväntas ha förståelse och kompetens kring tekniken i vårt samhälle. Får barnen en tidig grund, där man behandlar det mest basala inom tekniken tror jag på en ökad förståelse och intresse för tekniska och naturvetenskapliga utbildningar. Därför anser jag att det är otroligt viktigt att man som lärare, tidigt förklarar för barnen och eleverna vad teknik är, hur den används och hur den uppkom. Vi måste vara dörröppnare som Klaar (2009-01-30) utryckte sig, måla teknikdörren och dekorera den vackert för att barnen skall låta sig bjudas in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar