tisdag 2 juni 2009

Karolinas Experiment i förskolan.

Ja, nu känns det som om man lagt skolan åt sidan efter två mycket roliga och givande dagar ute i naturen. Har redan provat matteleken där eleverna så fort som möjligt skulle trampa på numren 1-25. Blev en riktig hit i 3:an där jag är och jobbar nu. Var ju ett tag sedan jag gjorde mitt experiment men ser nu när jag sitter och läser igenom bloggen att jag inte lagt ut det, slarver som jag är!

Jag gjorde experimentet i en förskola och gjorde det på ett liknande sätt som Hanna och Karolin gjort. Barnen som var 5-6 år fick tillsammans försöka förflytta vattnet från punkt a-b. Punkt a bestod av en hink full med vatten och punkt b en tom hink. Hinkarna var placerade i två cirklar där barnen inte fick gå utanför. Jag hade lagt fram vattenkannor och rör i olika längder. Nu fick barnen med samarbete försöka transportera vattnet från punkt a till b. Mycket roligt att se och höra hur barnen resonerar och vilka det är som tar i taktpinnen. Tillslut efter många olika förslag kom de fram till att om de håller det längsta röret som precis räckte emellan punkt a och b och häller vatten i det med hjälp av kannorna så rinner det ner i den tomma hinken, punkt b. Jag är extra facinerad av det samarbete som barnen visar upp och att de vågar tro på just sitt förslag, men sedan ändra sig för att någon annans är bättre. Barnen fick innan experimentet prova hur vattnet rör sig åp olika ytor, så som plan mark, backe, rutchkana osv. Detta för att de skulle få en liten bakgrund till lägesenergi. Självklart så började jag hela experimentstunden med att läsa den underbara sagan som Hanna skrivit, anpassad för förskolan. Jag är mycket nöjd med aktiviteten och hur det gick. Så här i efterhand kan jag känna att experimentet kanske var lite för lätt för dem, men tycker att deras samarbete lyste igenom så pass mycket att det inte gör något. Vid redovisningen stod jag för delen med inriktning förskolan och kunde komplettera Hanna och Karolin som främst presenterade skolan. Jag gjorde experimentet på precis samma sätt i skolan med eleverna i årskurs 3 och även där blev samarbetet mycket bra, men mer än så går jag inte in på det just nu.

När vi var ute i skogen med Stellan fick jag så otroligt många Aha-upplevelser, och numer tror min sambo att jag blivit mulle själv då jag är så otroligt nyfiken på naturen och repeterar allt jag lärt mig för honom, han vet hur en duva låter och vilka träd vi går förbi på promenaden. Tack för att man fick åter den kunskap som man hade när man gick ut gymnasiet som sedan glömts bort!

Nej nu kallar min elev som jag har det stora nöjet att följa under de sista veckorna innan sommarlovet. Idag innan rasten var han inne i ett riktigt matteflyt och jgjorde 7 sidor i matteboken.... När sedan rasten körde igång så hittade jag honom inte, då sitter denna pojken i årskurs 3 vid ett bord ute och räknar i sin mattebok för att det var ett så roligt kapitel.... Underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar