torsdag 18 juni 2009

Teknik i förskola och skola

På min förskola Vävaren i Mariestad där jag har gjort mina fältstudier har de ett forskningsrum. Rummet är inrett med olika uppfinningar målade på väggarna. De använder sig av Balthazarlådan som de genom en utbildning av just Balthazar fått ta del av. Varje måndag presenterar pedagogerna ett nytt experiment för barnen. Experimentet får de sedna när de vill under veckan gå in i forskarrummet och prova. Experimenten innehåller allt från teknik så som att få en lampa att lysa eller att få ett papper att flyga, till fysik och kemi. På kommande måndag när ett nytt experiment gås igenom gör de en utvärdering av förra veckans experiment. En lärare finns alltid till hands intill forskarrummet om det är så att barnen behöver handledning eller har frågor.

I skolan får eleverna göra olika tekniska saker på träslöjden så som pipor i åk 3 och drakar i åk 6. Även i skolan använder de sig av Balthazar lådorna. Där finns lådorna indelade i olika inriktningar så som elektricitet, luft, vatten osv. I årskurs sex får eleverna delta i tävlingen finn upp där det handlar om att uppfinna något nytt tekniskt. Lärarna på skolan har ingen speciell teknisk utbildning utan en lärare har gått en kurs i Balthazars regi. Det är denna läraren som har ansvret för att sprida "det tekniska" visare till övriga lärare och elever.

Både barnen i förskolan och elevern i skolan är mycket kreativa och det märks att de tycker om att göra praktiska saker som experiment och liknande. Att det blir något annat i vardagen som skiljer sig från det traditionella med böcker och dyl. är en bra inspirationskälla för barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar