torsdag 26 februari 2009

Litteraturseminarium 26/2. "Undervisning, Etik, Samhälle"

Genom Klaars föreläsning (2009-02-24) fick vi två aspekter gällande etik i verksamheten/undervsisningen. Den ena handlar om etik ur ett didaktiskt perspektiv (innehållsrelaterat, vilket innehåll väljs/väljs bort) och didaktik i ett etiskt perspektiv (barn, elevrelaterat, värdera handlingar och åsikter, etiskt reflektera = deliberation).


Vi diskuterade att man med eleverna måste diskutera uttrycket ”många bäckar små” som också Ginner (2007) nämner i sin bok. Det handlar om att få eleverna att se att trots att den enskilde eleven har svårt att se effekterna av sina handlingar, så kan hans eller hennes val – i kombination med många andra individers val i liknande situation – få ödesdigra följder för människor och miljön på lång sikt.


Vi diskuterade även kring teknologins utbredande och att man som ”vanlig” människa inte har kunskaper och redskap att värdera denna teknik innan den sätts i bruk. För att allmänheten inte ska manipuleras krävs det enligt Ginner (2007) att kunskapsnivån när det gäller teknikfrågor höjs. Genom att eleverna tidigt blir bekanta med tekniken, bland annat genom att de får lära sig hur den fungerar, kan man motverka att det uppstår en klyfta mellan allmänhet och experter. Lika viktigt tror vi är att eleverna blir medvetna om de hot mot miljö och människor som vi står inför idag. Genom att diskutera etikfrågor, deliberera, om dessa i skolan kan eleverna bidra till ett humanare och miljövänligare samhälle.


Viktigt är att man precis som Andersson (2008) framhåller, ger eleverna verktyg att kunna påverka situationer, om än i det lilla, för att undvika en känsla av rädsla, maktlöshet och handlingsförlamning hos eleverna. Återigen, många bäckar små!


Torterare, offer och distansen mellan dessa diskuterade vi också. Man ser oftast endast sig själv i sin närmaste omgivning och nonchalerar ens egen delaktighet i det stora hela. Viktigt att göra eleverna medvetna om att även om vi inte ser effekter/verkan här, sker dessa någon annan stans. Detta handlar ju om fördelningen av världens resurser som ett exempel.


Viktigt att balansera mellan en realistiskt beskrivning och ett budskap om att man kan påverka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar