tisdag 3 mars 2009

Varför rinner vattnet i en bäck?

Vår fråga för Cartoonen:
Varför rinner vattnet i en bäck?

Mål med lärandet i Skola
1. Så här uttrycks ett mål i kursplanen:
I ämnet fysik ska skolan sträva efter att eleverna utvecklar kunskap om energi, energiformer och energiomvandling.
2. Så kan målet tolkas:
Eleven skall erhålla kunskap om systemet läges- och rörelseenergi.
3. Så här kan eleven visa att hon/han kan:
Genom att muntligt och med hjälp av experiment kunna redogöra för läges- och rörelseenergi.
4. Så här avgörs om en elev har nått målet:
Genom att, exempelvis med hjälp av experiment, muntligt kunna redogöra för att vatten rinner vid nivåskillnader och/eller påvisa samma fenomen med en boll som släpps uppifrån och som faller neråt.

Mål med lärandet i Förskola
1. Så här uttrycks ett mål i läroplanen:
Förskolan skall ge barnen möjlighet att utveckla sin förståelse för enkla naturvetenskapliga fenomen.
2. Så kan det målet tolkas:
Barnen skall förstå varför vattnet rinner i en bäck.
3. Så här kan barnen visa att hon/han kan:
Barnen ska muntligt kunna förklara att vattnet rinner vid nivåskillnader.
4. Så här avgörs om barnet har nått målet:
Barnet kan tala om att vatten rinner när det tex. lutar, är nedförsbacke, vid vattenfall, hällning osv.

1 kommentar:

  1. Tydliga tankar kring mål och hur ni ska kunna bedöma om eleverna har nått avsedd kunskap.

    SvaraRadera