måndag 9 mars 2009

Läges- och Rörelseenergi!

Sent om sider ska syndarn vakna... Nu ska jag äntligen skriva inlägget där jag ska försöka förtydliga begreppen läges- och rörelseenergi.

Enligt www.susning.nu är lägesenergi den energi ett föremål får genom att det flyttas uppåt, eftersom det krävs energi för att övervinna tyngdkraften. All lägesenergi behöver nödvändigtvis inte ha med gravitationen att göra, till exempel ökar en fjäders lägesenergi desto mer den spänns. När fjädern sedan släpps omvandlas lägesenergin till rörelseenergi. Röresleenergi är således energi som är kopplat till ett föremål eller en kropp som befinner sig i rörelse. Huruvida ett föremåls rörelseenergi kan räknas ut kan ni läsa mer om på länken nedan, då detta var ganska komplicerat och jag vill inte skriva något som jag kan uppfattat fel.

Rörelseenergi: http://susning.nu/R%F6relseenergi
Lägesenergi: http://susning.nu/L%E4gesenergi
Det står även en del kring detta i Andersson (2008), men jag ansåg att sidorna ovan beskrev det på ett mer lättförståeligt sätt valde jag att utgå från dessa.

God fortsatt läsning/ Hanna

1 kommentar:

  1. Hej!

    Nu har jag läst igenom era blogginlägg. Det är intressant att följa ert arbete. Jag anar dock att det har hänt ganska mycket i ert projekt sen den 9 mars, ni får gärna uppdatera bloggen med det ni gjort de senaste veckorna.

    Inför handledningen nästa vecka får ni gärna göra ett blogginlägg innehållande de frågor som ni vill diskutera vid handledningstillfället.

    /Johan

    SvaraRadera