tisdag 3 mars 2009

Seminarium 3 Mars

Mål och Bedömning

Vid dagens seminarium diskuterade vi föreläsningarnas innehåll och att det var bra att få denna grundliga genomgången av hur vi ska tänka när det gäller mål och bedömning. Ingen av oss i gruppen hade tidigare varit i kontakt med Blooms taxonomi och vi tycker att vi fått en djupare förståelse av hur våra mål och lärandetillfällen skall byggas/planeras. Vid flera av våra Vfu platser har vi sett att allt för många lärandetillfällen görs utan någon grundligare planering, kanske till och med tänks ut på rasten innan tillfället. Kanske är det så att de redan verksamma lärarna har en så bred och djup kunskap om hur de ska tänka och vad de ska ha med och varför så att det går av bara farten för dem. Kanke blir så för oss med en dag :) Men vi förstår att det är en viktigt del av undervisningen att ha en väl genomtänkt planering och ordentliga utvärderingsbara mål. Precis som Andersson (2008) beskriver anser även vi att det är viktigt att ha en progression i lärandet. Dels för att det hos barnen/eleverna skall ske en djupare förståelse för innehållet samt att alla måste få möjlighet att lära sig något nytt. Tidigare under vår utbildning har vi använt oss av begreppen Vad? När? Hur? och Varför? vid planering, och idag av Anna Stina fick vi ännu ett förslag på hur vi kan bygga upp vår undervisning/ lärandetillfälle. Detta är något som uppskattas av oss studenter då vi blir medvetna om många olika sätt att använda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar